tel tel tel
Kur'an-ı Kerim'den
Sanma ki; yaptıkları kötülüklerle sevinen ve yapmadıkları iyiliklerle övülmekten hoşlanan kimseler, azâbtan kurtulurlar. Onlar için elem verici bir azâb vardır.
(Al-i İmran, 3/188)
Hadîs-i Şeriflerden
Ahlakını güzelleştiren kimseye de Cennet’in yüksek yerlerinde bir köşk verileceğine kefilim.
(Ebu Davud, Edeb 7)
Dualardan
Ey ümitleri kesilenlerin ümidi olan Rabbimiz! Ümitlerimizi kesme.
(Hacı Hulusi Bey)
Vecîze
Bir adamın imanını kurtarmak, on adamı veli yapmaktan daha sevablı bir hizmettir.
Kastamonu Lâhikası

Aşırı yoğunluktan dolayı sorulara şu anda cevap veremiyoruz. Bu arada lütfen takipte olun.

    ← Sorulara Dön

    Fıtrî ve çevresel kader: Bazılarının önüne gelen imkânlar, diğerlerinin ömür boyu kovalayıp da bi türlü ulaşamadıkları uzak şeyler olabiliyor. İrade, fıtrata ve onu kuşatan çevreye galebe çalabilir mi,nereye kadar? Âhir ömürde fıtrat denilen kader, iradenin önüne geçip hükmünü verebilir mi?
    06.04.2015 04:00 Ubudiyet 8469 defa gösterilmiştir.

    Kader; şu kâinâtı, zerreden Arş’a kadar ilmi program ve fizîkî şekil ile nizâm ve mizan altına alan ilm-i İlâhî’nin bir ünvanıdır. Ef’âl-i ihtiyâriye-i insâniye ve cinnîye de bu nizâm ve mizan içinde dâhildir.

    Kazâ ise; bu nizam ve mizanın icrâ ve tatbîkine denir. Ef’âl-i ihtiyâriye-i insâniye ve cinnîye de bu programın icra ve tatbiki içinde dâhildir.

    Veyâhut o nizam ve mizana kazâ; o nizam ve mizanın icrâ ve tatbîkine de kader denir.

    Ma’lûm olsun ki; kader, taalluk cihetiyle iki kısma ayrılır ve her iki kadere îmân etmek, kadere iman rüknünde dâhildir:

    Birincisi: Fıtrî kànunlara taallûk eden kadere îmân etmektir ki; bu kader, ilm-i İlâhî’nin bir tezâhürü olduğu için buna îmân, hakàik-i îmâniyedeki tevhîd kısmına dâhildir. İlm-i İlâhî’nin bütün delîlleri, aynı zamanda bu kısım kaderin de delîlleridir.  Risâle-i Nûr’da tabiatı çürüten ve tevhîdi isbât eden bütün delîller, bu nevi kaderi isbat etmektedir. Gelecek ayet-i kerime, teklifi kadere işaret etmekle beraber, tekvini kaderi sarahaten beyan eder. Şöyle ki:

    اِنَّا كُلَّ شَىْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ

    “Biz her şeyi, Levh-i Mahfuz’daki ilmi proğram ve muayyen bir miktara göre yarattık.”[1]

     

    İkincisi: İns ve cinnin cüz’i iradeleriyle işlediği hayr veya şer fiillere taallûk eden kadere iman etmektir. Gelecek ayet-i kerime ise, tekvini kadere işaret etmekle beraber, teklifi kaderi sarahaten beyan eder. Şöyle ki:

     وَكُلُّ شَىْءٍ فَعَلُوهُ فِى الزُّبُرِ

           “(Ve) bütün kullar (her ne yapmış ise defterlerdedir.) Meleklerinin kaydedip yazdıkları sahifelerde veya Levh-i Mahfuz’da kayıtlı bulunmaktadır.”[2]

    وَكُلُّ صَغيرٍ وَكَبيرٍ مُسْتَطَرٌ

    “Kâinattaki her şey, hususan ins ve cinnin iradeleriyle işledikleri küçük-büyük bütün amelleri Levh-i Mahfuz’da yazılıdır.”[3]

    İşte Müellif (r.a), Kader Risalesi’nin Birinci ve İkinci Mebhas’larında teklifi kaderi, Üçüncü Mebhas’da tekvini kaderi, Dördüncü Mebhas’da ise, bela ve musibetlerin gönderilmesi ile tekvini kaderi; o bela ve musibetlerin sebebi ve menbaı, irade-i şerriye-i insaniye olması itibariyle de teklifi kaderi isbat etmektedir. Bununla beraber Kader Risalesi’nde teklifi kader asıl, tekvini kader ise tebei olarak işlenmektedir.

    [1] Kamer 49

    [2] Kamer 52

    [3] Kamer 53

    Daha tafsilatlı ma'lumat için yayınevimizin neşrettiği "26.Söz Kader Risalesi'nin Şerhi" isimli esere müracaat edilsin.

    Yorum yapabilirsiniz :

    İsim
    Eposta ( Sitede görünmeyecek )
    Yorum
    Doğrulama Kodu
    Gönder

    Yorumlar :

    Henüz yorum yapılmamış.
    Muhammed Doğan'ın (Molla Muhammed el-Mûşî el-Kersî) beyanatları Nurmend.com sitesinden başka bir platformda yayınlanmamaktadır. © 2014-2021 | Her hakkı saklıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Nurmend - Şerhmend
    0.016 sn. deSen
    ↑ Yukarı